W tym roku International Tunnelling and Underground Space Association ITA-AITES obchodzi jubileusz 50-lecia. Podkomitet Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki – Polish Tunnelling Association, dołączył do ITA jako kraj członkowski w 1978 roku, a więc zaledwie 4 lata po powstaniu naszej organizacji.
Z okazji Jubileuszu 50-lecia zapraszam do udziału w międzynarodowym seminarium, które odbędzie się 12 czerwca 2024 na Politechnice Warszawskiej w Małej Auli Gmachu Głównego i jest współorganizowane z Wydziałem Inżynierii Lądowej PW.
W seminarium wezmą udział członkowie Zarządu ITA z prezydentem ITA prof. Arnoldem Dix, poprzednią Panią prezydent – prof. Jenny Yan na czele oraz przedstawiciele Metroprojektu, Metra Warszawskiego, firm związanych z budową i projektowaniem tuneli w Polsce i na świecie.
W sesji otwarcia przedstawiciel firmy Herrenknecht omówi rozwój zmechanizowanych metod budowy tuneli; Olivier Vion, wieloletni Executive Director ITA-AITES, przedstawi historię ITA oraz projekty tuneli z całego świata, które na przestrzeni ostatnich 50 lat były największymi osiągnięciami budownictwa tunelowego, a pani Jenny Yan pokaże najciekawsze realizacje tunelowe w Chinach. Reprezentant BP Metroprojekt, przedstawi firmę związaną od początku swego istnienia z projektowaniem i budową metra w Warszawie.
Sesja druga jest poświęcona budowie sieci metra w Warszawie. Dr inż. Jerzy Lejk wraz z zespołem z ZTM i Metra Warszawskiego omówi projektowanie i budowę bieżących i kolejnych linii M2, M3 i M4. Przedstawiciel firmy Bekaert zaprezentuje zastosowanie zbrojenia rozproszonego w obudowie tuneli drążonych tarczami TBM, a firma Herrenknecht przedstawi najnowsze technologie drążenia tuneli metra – TBM.
Tematyka kolejnej sesji to tunele kolejowe, drogowe i tunele drążone tarczami o dużych średnicach. Przedstawiciele Metroprojektu przedstawią projekty tuneli Kolei Dużych Prędkości oraz zastosowanie BIM do projektowania tuneli; Soletanche metody wzmacniania podłoża wokół tuneli o dużych średnicach; Herrenknecht – tunel na S19 drążony maszyną o największej w Polsce i w Europie średnicy, Sanja Zlatanic (USA) – omówi wnioski płynące z projektowania i realizacji tuneli dużych średnic w USA.
Jedną z największych obecnie inwestycji tunelowych w Europie, jest budowa metodą zatapiania gotowych elementów 18 km tunelu między Danią a Niemcami, pod cieśniną Fehmarn. Prezentację o tej budowie przedstawi Klaus Rieker z nadzoru budowy i członek obecnego zarządu ITA-AITES.
Oprócz referatów przewidujemy stoiska i możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami Metroprojektu oraz Metra Warszawskiego, a także firm Herrenknecht, Soletanche i Bekaert.
Udział w seminarium jest bezpłatny, przewidziane są przerwa kawowa i lunch. Zapraszam do rejestracji na stronie Podkomitetu: www.pbp-ita.pl
prof. Anna Siemińska-Lewandowska
Prezydent
Polish Tunnelling Association