[Rozmiar: 4717 bajtów] Podkomitet Budownictwa Podziemnego
Polskiego Komitetu Geotechniki

Polska Grupa Międzynarodowego
Stowarzyszenia Robót Podziemnych ITA-AITES
AKTUALNOŚCI HISTORIA DZIAŁALNOŚĆ WYDARZENIA WSPÓŁPRACA OSOBY KONTAKT
Sponsor platynowy
herrenknecht
Członkowie wspierający
Menard Polska sp. z o.o.
Soletanche Polska sp. z o.o.
Keller Polska sp. z o.o.
Soletanche Polska sp. z o.o.
Metro Warszawskie Sp. z o.o.
Wydarzenia

Światowy Kongres Tunelowy, World Tunnel Congress – Dubaj, 21-26 kwietnia 2018r.


 ... więcej >>

III Konferencja Budownictwo Podziemne III Konferencja Budownictwo Podziemne,
Wykorzystanie przestrzeni podziemnej

WARSZAWA 11-12.04.2018  ... więcej >>

Światowy Kongres Tunelowy, World Tunnel Congress - pod hasłem “Surface challenges – underground solutions” - Bergen, 9-15 czerwca 2017

 ... więcej >>

Światowy Kongres Tunelowy, World Tunnel Congress – San Francisco, 22-28 kwietnia 2016r.


 ... więcej >>

13. Konferencja Międzynarodowa Budownictwo Podziemne Praga 2016 (13th International Conference Underground Construction Prague 2016) oraz 3. Konferencja Tunelowa Krajów Europy Wschodniej, 3rd Eastern European Tunnelling Conference, 23-25 maja 2016.r

 ... więcej >>

Światowy Kongres Tunelowy, World Tunnel Congress – Dubrovnik, Chorwacja, 22-28 maja 2015r.


 ... więcej >>

Światowy Kongres Tunelowy, World Tunnel Congress – Brazylia, 11-15 maja 2014r.


 ... więcej >>

II SYMPOZJUM Tunel drogowy pod Martwą Wisłą II SYMPOZJUM "Tunel drogowy pod Martwą Wisłą" Gdańsk, 13.02.2014 r.

 ... więcej >>

Światowy Kongres Tunelowy – Genewa, 1-6 czerwiec 2013 r.

 ... więcej >>

Światowy Kongres Tunelowy – Bangkok, 21-23 maj 2012 r.


 ... więcej >>

Sympozium BEZPIECZEŃSTWO PRZECIWPOŻAROWE W TUNELACH SAMOCHODOWYCH, KOLEJOWYCH I METRA

odbyło się w hotelu Sheraton w Warszawie w dniu 2 pażdziernika 2006 roku.  ... więcej >>

Sympozium ZMECHANIZOWANE METODY BUDOWY TUNELI

odbyło się w sali Koncertowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w dniu 5 września 2005 roku.  ... więcej >>

Światowy Kongres Tunelowy, World Tunnel Congress – Brazylia, 11-15 maja 2014r.
XXXX Zgromadzenie Ogólne Międzynarodowego Stowarzyszenia Tunelowego ITA-AITES


Tunele a lepsza jakość życia -Tunnels for a better life

W 2014 r World Tunnel Congress WTC po raz drugi odbył się w Ameryce Południowej i drugi raz w Brazylii. W 1998 r gospodarzem kongresu było Sao Paulo, jedno z największych mega cities na świecie. W tym roku, ze względu na bliski termin Mundialu obrady przeniesiono do miasta Iguassu znanego z położonych w odległości kilku km od największych wodospadów na świecie Iguassu Falls oraz drugiej co do wielkości (po zaporze Trzech Przełomów w Chinach) hydroelektrowni ITAIPU.

Był to jubileuszowy, 40. z kolei Światowy Kongres Tunelowy, którego mottem było: Tunnels for a better life. Tak jak stwierdzi3 Prezydent ITA Soren Degn Eskesen hasło to było zawsze bardzo ważne dla środowiska ludzi związanych z budownictwem podziemnym od chwili powstania Międzynarodowego Stowarzyszenia Tunelowego ITA-AITES w 1974 r. Od wieków tunele na całym świecie zawsze budowano po to aby poprawić jakość życia ludzi, począwszy od tuneli transportowych zaopatrujących w wodę, przez tunele kanalizacyjne i komunikacyjne przeznaczone dla pociągów, samochodów oraz transportu miejskiego w coraz bardziej rosnących metropoliach świata. Przestrzeń podziemna jest wykorzystywana do pozyskiwania zasobów naturalnych (górnictwo) oraz energii odnawialnej. Ze względu na coraz bliższe związki takich dziedzin przemysłu i gospodarki jak górnictwo i budownictwo tunelowe zdecydowano, że tematem Sesji Otwartej kongresu WTC 2014 będzie Underground Space and Natural Resources - Przestrzeń Podziemna a Surowce Naturalne.

Wybór Brazylii na organizatora WTC 2014 nie był przypadkowy. W Ameryce Południowej, a szczególnie w Brazylii, wspomniane powyżej mega miasta wymagają stałej rozbudowy systemu transportu miejskiego – głównie metra (Sao Paulo, Rio de Janeiro, Kurytyba). Buduje się coraz więcej tuneli dla KDP (Koleje Dużych Prędkości) łączących duże ośrodki przemysłowe kraju.

Obecnie w Brazylii jest w budowie 42 km tuneli, a w najbliższych latach rozpocznie się realizacja kolejnych 150 km. Najważniejsze projekty to rozbudowa systemu metra w Sao Paulo (około 70 km tuneli do końca 2016 r) i w Rio de Janeiro oraz 14 tuneli drogowych na nowej obwodnicy Sao Paulo. W fazach projektu koncepcyjnego są linie metra w Kurytybie, Porto Alegre oraz Belo Horizonte. Pod koniec 2014 r zostanie oddany do eksploatacji podwodny tunel drogowy wykonany metodą zatapiania gotowych elementów między miastami Santos i Guarujá.

Światowy Kongres Tunelowy WTC 2014 odbył się w dniach od 11 do 15 maja 2014 r w Iguassu. Kongres ten został zorganizowany wspólnie przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Robót Podziemnych (ITA-AITES) i Brazylijski Komitet Tunelowy (CBT ). W obradach wzięło udział 1500 uczestników z 52 krajów członkowskich ITA (w tym 2 osoby z Polski), a także wielu południowo amerykańskich inżynierów i studentów zajmujących się budownictwem podziemnym. Obrady plenarne, sesje techniczne i posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego i Grup Roboczych (Working Groups) odbywały się w Centrum Kongresowym Bourbon Cataratas w otoczeniu zwrotnikowej przyrody. Tam też miała miejsce wystawa, na której zaprezentowało się ponad 120 firm z całego świata.

Kongres otworzył Prezydent Brazylijskiego Komitetu Tunelowego Hugo Cassio Rocha oraz Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego, a jednocześnie członek Zarządu ITA Tarcisio Celestino. Po wystąpieniach Prezydenta MiĄdzynarodowego Stowarzyszenia Robót Podziemnych ITA-AITES Pana Soren Degn Eskesena głos zabrał Prezes Metra w Buenos Aires, który przedstawił projekt rozbudowy sieci metra o kolejne dwie linie.

Ceremonii otwarcia Kongresu towarzyszył występ kwartetu muzycznego prezentującego typową brazylijską muzykę ludową, pieśni fado oraz tango.

Jako pierwsza, odbyła się sesja specjalna Sir Muir Wood Lecture poświęcona pamięci pierwszego i Honorowego Prezydenta ITA-AITES. Sesja ta odbyła się po raz piąty, a referat pt. „Critical aspects of subaqueous tunnelling” wygłosił prof. Georg Anagnostou z Institute for Geotechnical Engineering Politechniki w Zurychu. Wykład dotyczył geotechnicznych problemów budowy tuneli podwodnych związanych z jednoczesną kombinacją takich zjawisk jak wysokie ciśnienie wody w porach gruntu i mała wytrzymałość gruntu, w którym drążony jest tunel. Omówiono zagadnienia stateczności przodka w tunelach drążonych metodami zmechanizowanymi (TBM), w szczególności w przypadku budowy tuneli podwodnych w strefach uskoków tektonicznych, w słabych skałach osadowych z jednoczesnym wyprzedzającym drenażem podłoża. Podano granice stosowalności tarcz z systemem otwartym. Zagadnienia te odniesiono do pięciu tzw. case studies: wykonanych już tuneli pod cieśninami Wielki Bełt i Bosfor, pod jeziorem Mead w USA, tunelu Cross Rail w Zurychu oraz przyszłego tunelu pod cieśniną Gibraltarską. Pełny tekst oraz video z nagraniem wykładu można znaleĄć pod adresem www.ita-aites.org/video-of-muir-wood-lecture-available .

Kolejne trzy keynote lectures dotyczyły wiodącej tematyki kongresu, czyli znaczenia tuneli w podnoszeniu jakości życia miast i krajów. Wykłady przedstawili:

  • Prof. André Assis, były Prezydent ITA, na temat kierunków rozwoju, wyzwań i przyszłych nowych technologii budowy tuneli
  • Prof. Johann Gosler, Uniwersytet w Loeben (Austria) o wyzwaniach i kierunkach rozwoju konwencjonalnych metod budowy tuneli,
  • Jurandir Fernandez, Sekretarz Stanu Sao Paulo ds. Transportu Regionalnego, o planowanej rozbudowie sieci metra.

Strony 1 2 3